derma nuff

“ Selamat Datang..Sila Tinggal Link Kat Komen, Nanti Sue Balas Kunjungan”

Khamis, 19 September 2013

Resepi Ikan Patin Masak Tempoyak Original Temerloh, mudah dan sedap!


Pergi mencari sebutir mutiara,
Mutiara dicari di Pulau Sentosa,
assalamualikum pembuka bicara,
moga semua sihat sentiasa.


ceh wah..berpantun sakan..hehe..gembira sangat..maklum la esok encik suami balik :D
ade kaitan ke encik suami ngan resepi ikan patin masak tempoyak ni? ade..ade..ade..
31 Ogos ritu kami gi Shah Alam...menginap di hotel Good Hope..tapi lupa nak snap gambar..hehe..selalu sangat lupa kan.... :P

kami g sane sebab bestfriend encik suami kahwin...jadi, mase on the way balik ganu, singgah temerloh jumpa kawan encik suami dan kawan sue jugak,suada! jadi, malam tu singgah la R&R temerloh sebab encik suami teringin nak makan ikan patin masak tempoyak..tapi sayang,tak dapat juga sebab yang ade hanya bahagian kepala ikan tu je..encik suami lak memang xmakan bahagian kepala ikan..maka, kempunan lah dia malam tu..cian my hubby...

so, sebagai isteri yang memahami, mengasihi, mencintai dan bertanggungjawab, maka minggu lepas malam encik suami balik dr Pekan, sue masak la ikan patin masak tempoyak ni untuk dia..saje nak wat suprise! hehe..lupa nak bagi tahu, sue xmakan ikan sungai! xsuka!
tapi xsuka pun, masak jugak untuk suami.. :D


gambar ini sekadar hiasan..haha..masa dalam kereta ritu..lampu merah, so haruslah bergambor dulu!

ye la..ye la...jom ttengok resepi ikan patin masak tempoyak cara asli temerloh ni yang super duper tripel mudah! dan yang penting sodap! sue amik resepi dari dapur orang temerloh tau! mudah sangat..main campak-campak jep :P

Ikan Patin Masak Tempoyak

seekor ikan patin.
segengam cili padi (kalau xsuka pedas berasap, kurangkan)
1 inci kunyit hidup
4 sudu besar tempoyak
1 bunga kantan -dibelah 4
Segengam daun kesum
1 asam keping
Garam

1.Tumbuk cili padi dan kunyit.  Masukkan air secukupnya dan masak bersama tempoyak, cili padi dan kunyit yang ditumbuk tadi. 

2. Masukkan bunga kantan.  

3.Bila mendidih pekat, baru masuk ikan. Jgn lama sangat sebab ikan lembut. 

4. Masukkan daun kesum.

5. tunggu lama sedikit, baru masukkan asam keping dan garam secukup rasa.

Nota:
Petua menghilangkan hanyir dan lendir ikan patin ialah dengan melumur ikan patin dgn tepung gandum. Lagi mujarab drpd menggunakan air asam jawa/asam limau.



mudah kan??? so ape tunggu lagi? jom la masak! :)

p/s: kepada yang xmakan ikan sungai, leh je ganti ngan ikan merah ke, ikan tenggiri ke...pon sodap! hehe

- yang dah cuba, jangan lupa komen dan share pengalaman anda :)

25 ulasan:

ELY FAUZIANI ISMAIL berkata...

hi su! ely selalu lepak sini usha resepi.tpi segan nk komen hehe.btw congrtz dh kawen.moga su hepy selalu :)

Carlos Santiago berkata...

tiba2 rasa meleleh air liur.

Puan Suraya berkata...

oo...dtg senyap2 xgtau ye...ape la ely ni...dtg gitau la...boleh balas2 kunjungan..hehe

Puan Suraya berkata...

carlos santioago..: wah...leleh jgn xleleh...hati2 kne baju..hehe :P

ibuayu berkata...

Tengah mencari resepi patin..jumpa blog ni tq share

nik adhlan berkata...

Nk try ar

nik adhlan berkata...

Nak try ar nanti

nik adhlan berkata...

Nk try ar

Puan Suraya berkata...

silakan nik adhlan :)

fareed harraz berkata...

dah cuba...thank for resepi
www.inspirasiharrina.blogspot.com

fareed harraz berkata...

dah cuba tadi..terima kasih atas resepi ini
www.inspirasiharrina.blogspot.com

umi adam faris berkata...

wow....sedapnya cikguuuu....
tp klu xletak bunga kantan ok x?sbb sy xbole makan la cikgu...

irdina ilham berkata...

Thanks atas resepi..

Http://akusukatulisblog.blogspot.com

Izwani Mahmud berkata...

Terima kasih kongsi resepi. Sgt membantu sy yg tk brapa pandai masak ni. Finnaly berjaya jg buat masak tempoyak ikan patin guna resepi ni....

http://www.izwanimahmud.com/

Izwani Mahmud berkata...

Terima kasih kongsi resepi. Sgt membantu sy yg tk brapa pandai masak ni. Finnaly berjaya jg buat masak tempoyak ikan patin guna resepi ni....

http://www.izwanimahmud.com/

Wansentat Fx berkata...

D gmbo tu ada daun kunyit ke?

Wansentat Fx berkata...

D gmbo tu ada daun kunyit ke?

Wansentat Fx berkata...

D gmbo tu ada daun kunyit ke?

Unknown berkata...

Dah lama tak pekena patin masak tempoyak pahang

Haziqah Aisyah berkata...

Saya pun sebelum ni tak suka makan ikan patin @ ikan sungai, tapi cuba masak guna resepi ni.. belilah sekor ikan patin nak try test cuba makan. Wow.. rupanya sedap ikan patin ni dengan texture dagingnya yang lembut macam ikan sembilang laut. Nampak gayanya dah boleh makan ikan patin sekarang ni... hehe. Siaaaap kau ikan patin..... Thanx for sharing this resipi Cikgu Sue.

Iza Teratak Usang berkata...

Tengah masak

Noraslinda Fauzi berkata...

Tanx kongsi resepi... Cume saya langgar pantang skit masukkan belimbing hitam dgn lada hitam hheheheh.. 😂

Bokhari Ismail berkata...

Supo sedak jah. Nok try buat jugok eh.

k o d o m o I bloQ berkata...

Gedik ny penulisan

Rozamira Razali berkata...

tq share, nak cuba arini, tapi memang xguna bawang merah yer. jimat masa kupas bawang.

Suami Isteri

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...