derma nuff

“ Selamat Datang..Sila Tinggal Link Kat Komen, Nanti Sue Balas Kunjungan”

Rabu, 1 Jun 2011

perempuan mati beranak jadi pontianak

malam ni mak ade buka citer pasal perempuan mati beranak kat kampung ni...
mak tanya ayah kot2 ade dengar cerita..tapi ayah cakap kawan dia hnya cakap ade perempuan mati beranak je, xde lak citer ape...
mak tanya sue pasal baru2 ni sue ade nampak lembaga perempuan berambut panjang...dalam bilik...dia duk dekat ngan pintu...nak kata ilusi sue, mase tu sue xde pikir langsung pasal hantu ke ape ke...yang pasti sue xnmpk mukanya...hanya berdiri dan rambut pnjng tutup muka...


pastu tahu2 ade orang mati beranak...selalu sangat kan orang kaitkan perempuan mati beranak dengan pontianak....betul ke? ataupun tahyul semata?
sue pun xxtahu...sue xarif bab2 ni...ataupun pemikiran sebegitu hanya pengaruh cerita2 hantu sekrang...yalah..sekarang kan banyak citer hantu yang ditayangkn kat tv.....


so sue google la cari pasal pontianak ni...



Puntianak atau lebih popular dieja sebagai pontianakdipercayai oleh masyarakat Melayu bahawa ia berasal daripada perempuanyang mati ketika mengandungkan anaknya. [1]Terdapat juga pendapat menyatakan bahawa ia merupakan jin (hantu) liar yang bertindak mengganggu manusia.
Ejaan awalnya adalah pontianak, lihat gambar poster filem Anak Pontianak di atas, sebelum ditukarkan sebagai puntianak. Puntianak juga merupakan salah satu jenis hantu yang disenaraikan oleh Abdullah Kadir dalam bukunya, Hikayat Abdullah.

selain daripada itu, sejarah berkaitan pontianak ade gak...

Pontianak (puntianak) juga merupakan nama ibukota Provinsi Kalimantan Barat di Indonesia iaitu Kota Pontianak (Ibukota Kalimantan Barat) ada kaitannya dengan hantu puntianak tersebut.
Tersebutlah kisah, ketika Syarif Abdurrahman Al-Qadri pertama kali mendirikan Kota Pontianak, dia bersama rombongannya sering diganggu oleh hantu pontianak ketika menyusuri Sungai Kapuas yang merupakan pintu gerbang Kota Pontianak dari arah Laut China Selatan. Maka untuk mengusir hantu pontianak tersebut, ditembakkannya meriam. Sekaligus dimana peluru meriam itu jatuh, maka di situlah akan didirikan kesultanan. Maka peluru meriam itu jatuh melepasi di simpang tiga Sungai Kapuas dan Sungai Landak yang kini lebih dikenal sebagai kawasan Beting-Kampung Dalam Bugis-Pontianak Timur. Itulah cikal bakla Kota Pontianak. Nama Pontianak sendiri diambil dari nama hantu pontianak yang sering mengganggu Syarif Abdurrahman Al-Qadri. Syarif Abdurrahman Al-Qadri sendiri akhirnya menjadi Sultan Kesultanan Pontianak yang pertama (sekitar abad 17).
Kini Keraton Qadriah dan Masjid Jami' Sultan Syarif Abdurrahman masih berdiri dengan kukuh di kawasan Beting dan Kampung Dalam Bugis-Pontianak Timur, sebagai saksi bisu kejayaan Kesultanan Melayu Pontianak-Kalimantan Barat-Indonesia.

sumber:wikipedia

p/s: sue xletak pic contoh pontianak..sebab nanti sue xleh tido biile tengok..so, google sndri ok :P

6 ulasan:

Peja - Pendapatan Dengan Blog berkata...

adik ipar Peja orang Pontianak :D

Yaya Ijat berkata...

hihik..seb baik org pontianak..bukan pontianak tol..huhu

Yaya Ijat berkata...

hihik..seb baik org pontianak..bukan pontianak tol..huhu

Cikrosecute berkata...

Hehehe Menyeramkan.....takutttt

afiqahsamsuddin berkata...

: aish . nasib ta letak gmbr , ta tidur malam org nanti .. hehe ..

Tanpa Nama berkata...

sue pn tkot nk letak...siang nileh la letak...
hihihik