derma nuff

“ Selamat Datang..Sila Tinggal Link Kat Komen, Nanti Sue Balas Kunjungan”

Rabu, 3 Ogos 2011

resepi juadah berbuka puasa: ayam goreng berempah

salam semua...sue ngah teruja ni..esok nak balik umah!yeay! boleh berbuka dengan mak dan ayah :)
oleh itu,sue dah pun cari menu terbaek untuk sue masak esok...dan sue bercadang nak masak salah satunya, ayam goreng berempah! confirm mak sue suka!
so,xsalah rasanya sue nak kongsi dengan korang semua resepi ayam goreng berempah ni :)
senang je tau...makan ngan nasi ape pun boleh...nasi kukus,nasi minyak dan sebagainya :)

-ayam goreng berempah-


Bahan-bahan ( 3-4 orang )

7-8 ketul ayam (dibersihkan..mesti la kan..xkan xbersihkn kot,haha)
5 ulas bawang putih (ditumbuk kasar)
1 inci halia (ditumbuk kasar)
3 batang serai (ditumbuk kasar)
1 sb ketumbar (disangai dan ditumbuk kasar)
1 sdt jintan manis (disangai dan ditumbuk kasar)
1 sb serbuk kari ayam (dyg guna Adabi)
1 biji telur
2 sb tepung jagung
1 tangkai daun kari
garam secukupnya

*sb = sudu besar

Cara-cara
Perapkan ayam dgn semua bahan di atas selama 1 jam atau selama mana yg boleh. Kemudian gorengkan dgn minyak yg banyak sehingga garing. Gunakan api perlahan sahaja.

Hidangkan panas2.tapi tunggu waktu berbuka dulu ye!hehehe
see...mudah je kan? nyum3 :)
selamat mencuba! 

p/s: sue sedang giat belajar memasak ..maklumla..nt jadi isteri orang juga kan..hehe

1 ulasan:

ayu yahya berkata...

cari-cari ayam goreng berempah jumpe gambar nie...lapau rase...tompang amek resepi yer....salam perkenalan..jom singgah n follow blog ayu www.qaysaasupplement.blogspot.com

Gadget

Kandungan ini tidak tersedia melalui sambungan tersulit.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...