derma nuff

“ Selamat Datang..Sila Tinggal Link Kat Komen, Nanti Sue Balas Kunjungan”

Selasa, 28 Disember 2010

lukisan dan catan.apa bezanya?

デッサンや絵画
(gambar hiasan :anak buah ku)

hihihii.....hai sume..ini malam sue ingin kongsi ngan you all semua (ceh2 ayat) sal my lukisan n catan..
sebelum tu,sue nak kongsi info yang selalu orang salah faham..tahukah anda apakah 

catan? dan apa pula lukisan?

(cepat2 sape jwb cepat dpt 20sen)

hahaha
jgn pening2 sampai jadi seperti gambar diatas....:P
xpelah..biar sue yang jawabkan..
catan: 
Catan adalah proses menggambar dengan menggunakan bahan pewarna atau catyang disapu ke atas pelbagai permukaan rata yang mewakili gambaran pemikiran
atau rekaan tertentu sama ada nyata atau abstrak.
- Catan membolehkan pelukis meluahkan perasaan, membuat interprestasi pandangan
dan merakamkan gambaran yang diterjemahkan dalam bentuk imej visual
- Dihasilkan melalui sapuan warna ke atas permukaan rata dengan menggunakan
berus
- Lukisan grafik mengandungi komposisi artistik dihasilkan dengan mengaplikasikan
warna ke atas permukaan
- Catan juga merupakan satu ciptaan gambar yang berwarna
- Catan ialah latihan mengaplikasikan pigmen dari satu media ke atas permukaan
seperti kertas, kanvas dan dinding
- Catan ialah satu hasil kerja estetik dicipta dengan mengaplikasikan warna buah ke
atas permukaan 2D
- Suatu teknik menyapu warna basah dengan berus atau alatan lain dan satu hasil
karya seni mempunyai kesan yang bermakna ke atas permukaan dengan menggunakan bahan tara pigmen warna


manakala

lukisan: 
Lukisan merupakan satu teknik menggambar atau hasil kerja seni yang dibuat untuk
meluahkan perasaan berbentuk imej dengan menggunakan media kering atau
menggunakan warna paling minimum.
- Lukisan adalah lanjutan daripada kegiatan melakar sebagai satu proses
menghasilkan imej untuk tujuan luahan perasaan secara spontan.
- Lukisan juga merupakan proses awal atau lakaran ringkas bagi merakamkan
informasi visual kepada kegiatan lain seperti catan, cetakan, seni grafik, arca, kolej
dan montaj.
Lukisan juga adalah satu karya seni atau hasil kerja seni yang dihasilkan di atas
sesuatu permukaan rata.
- Penggunaan alat dalam sesebuah lukisan terhad kepada media kering seperti pensel
(contoh pensel B hingga 6B), pensel warna, pastel, arang, pen dan dakwat, krayon,
pen marker, marker pelukisan dan kapur.
- Proses melakukan garisan, melorek ton dan menggosok juga dinamakan lukisan.
- Aplikasi garisan, rupa, bentuk, saiz, warna dan jalinan ke atas sesuatu hasil kerja
dinamakan lukisan.
- Lukisan bergantung kepada penggunaan garisan yang olespresif dan nyata.


jadi,kat bawah ni adalah antara lukisan2 sue dan juga catan2



(ni lukisan..media:pensel warna)

(ni pun lukisan..media:pensel warna)



 (catan...media campuran:poster colour +pensel warna)



  (catan...media campuran:poster colour +pensel warna)



  (catan...media campuran:poster colour +pensel warna)


  (catan...media campuran:poster colour +pensel warna)





 (catan...media campuran:poster colour +pensel warna)


haaa....jadi hope korang dah faham ape itu catan, n apa itu lukisan..




p/s: harap2 korang sudi bagi sedikit komen tentang lukisan2 dan catan2 di atas...:)

13 ulasan:

maldinifaridkamil berkata...

bagus la cikgu seni ni..hehehe

Suraya berkata...

huhu..hope nt ngajar pun,dapat bg ilmu n uat ank2 murid fhm :)

maldinifaridkamil berkata...

wah..bagus2..smangat tu!

EmanCloud berkata...

wah anda cikgu seni ka? eman men lukis manga je haha

sayang berkata...

wah.. buat sendiri ? gilalah !

saya bukan org berseni miahaha

Suraya berkata...

sedang belajar lagi la..kt maktab..nak kenal owner blog ni?hehehe
klik sini --> http://surayaartis.blogspot.com/p/biodata-owner.html

NAZRUL AHMAD berkata...

singgah follow

Suraya berkata...

trimas...:)

KimiCnoL berkata...

pandai cg sue lukis..hehe..lawa sangat2..saya suke lukis tapi tak pandai lukis pon..hahaha

Suraya berkata...

xpe..janji ade minat n usaha..
semua boleh jdi, xmustahil..:)

kukuketulang berkata...

waaaaaaaaaaaaaaa...cantik blog cikgu...

cantik lukisan n catan cikgu...
hahahahahhahahahah...

Suraya berkata...

terima kasih..huhu
semua dah start pnggil cekgu da...

Neezhom berkata...

lawo2 belaka doh oooo. Cuma mungkin lepas ni boleh tumpu pada LIGHTING dia pulok. kasi nampak dari mana light tu datang :)

Gadget

Kandungan ini tidak tersedia melalui sambungan tersulit.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...