derma nuff

“ Selamat Datang..Sila Tinggal Link Kat Komen, Nanti Sue Balas Kunjungan”

Rabu, 13 Februari 2013

Tips Jadi Isteri Idaman Suami

12 SIKAP ISTERI YANG MENENTERAMKAN HATI SUAMI 

1. Berhias secantik mungkin serta banyak tersenyum ketika suami berada di rumah.


lelaki @ suami ni sangat suka melihat benda-benda cantik terutamanya wanita la..hehe.. (kalau suka tengok lelaki jgk, ade problem la tuuu)..jadi, berhias la cantik-cantik untuk suami yang sememangnya berhak ke atas isteri..jangan lak nak keluar kemain meletops melawa bagai...tp kat umah serabai..malah lebih cantik n kemas amah yang duk kat dapur tu...jadi, sentiasa la cantik tuk suami dan selalu maniskan muka,senyum seikhlasnya setiap kali pandang wajah suami...mesti suami pon seronok n bahagia je kan....

2. Menampakkan wajah yang selalu ceria dan berseri ketika ada di depan suami.
yang ni pun lebih kurang gak macam point no 1 tu...walau ade masalah or selisih faham ke, jangan la tarik muka dan masam macam cuka makan buatan kat dapur tu...ce try klu nak merajuk pun, jangan la masam muka..tapi try gedik-gedik manja ngan suami...lelaki ni mmg xsuke pempuan gedik,tp mereka suka kalau isteri mereka sendiri gedik dengan mereka.
contoh: "alaaaa...xmo kawan ngan abg...abg senyum2 pandang pempuan tu tadi...kiah cmburu tau..xsuke..xsuke..."
tp gedik dengan suami je la...jangan duk gedik ngan lelaki lain..tuk minta penampo namenye..hehe

3. Suka memberi perhatian kepada suami. Dengan perhatian tersebut maka akan membuat seorang suami merasa nyaman.
isteri kena prihatin pada suami..jangan ingat tanggungjawab suami je yang kena prihatin dan bagi perhatian pada isteri. isteri pun perlu ambil tahu..bertanya la tentang masalah suami ke..kalau nampak suami balik keje stress, tenangkan suami, urut2 n tanya masalah...ala...senang citer, pandai2 la layan suami...

4. Menerima sekecil apapun pemberian (materi) suami. Dan tidak sekali-kali mengeluhkan atau memperlekehkannya.
please babe...kalau suami bagi apa je pun, terima dan gembiralah...sekurang2nya suami ingat pd isteri..jangan pula demand sangat...
"ish...ape ni abg? murahnye..." 
"abg beli kat mane ni? xcantik la..dah la nampak murah"
"kasut ni je ke? jiran rumah sebelah suami dia beli kasut kat isteri dia lagi cantik n mahal...baru kelasss...setakat camni ketinggalan zaman,abg.."
nonononono...mohon yea gurl2 kat luar sana..mohon jangan macam ni..xbaik tau...terguris hati suami camne?? ingat..syurga bwh tapak kaki suami...keredhaan suami pada isterinya...

5. Tidak banyak menuntut kepada suami dengan hal-hal yang masih belum bisa ia penuhi.
yang ni isteri itu sendiri kena faham...jangan suka meminta yang bukan-bukan diluar kemampuan suami...ingat..suami bukan untuk dibebani, tapi untuk disenangi...dan isteri bukan untuk disanjungi tapi untuk disayangi :D

6. Tidak suka membantah apa yang suami ucapkan. Dan bersuara rendah ketika berbicara kepada suami.
ni sama je macam mana adab kita bercakap dengan ibu bapa, macam tu jugaklah dengan suami..jangan tengking2...lembutkan suara...kalau masa kapel leh suara lembut manje2, gedik...xkan la bila dah kawin terus hilang manjanye dan tukar mod halilintar terus senah oiiii... *xpasal2 senah yg kena..haha*
7. Selalu mentaati segala perintah dan larangan suami sepanjang bukan menyuruh pada hal-hal kemaksiatan.
maksudnya, wajib taat segala perintah dan larangan suami..kalau nak buat sesuatu perkara, minta izin suami dlu...tapi kena tengok juga la...selagi xbertentangan dengan agama, memang kena taat n ikut.

8. Suka menemani suami di saat makan. 
suami sangat suka kalau isteri teman makan tau..caye x? lau xcaya, mohon pi tanya suami masing2 sekarang...isteri ni, kalau boleh setiap kali suami nak makan, hidangkan lah....layan suami dimeja makan...mesti suami rsa bahgia dan rasa dihargai sangat2...kalau kita xnak makan dah pun,dah kenyang, diet or sebagainya, tetaplah berada di meja makan menemani suami makan...ingat..layan suami xsemestinya masa kat bilik tido je....

9. Tidak suka melakukan sesuatu ataupun kegiatan yang tidak disukai suami.

part ni kena beringat la...kadang2 kita xsedar perkara yang kita buat telah membuatkan suami berasa tidak selesa dan juga mungkin tahap "anti"...hoho...contohnya la kan...suami xsuka kita pakai baju blink2 sangat, jd kita jangan pakai la...mst ade sebabnye suami xsuke..kalau nak tahu sngt sebab, try la tnye suami...tp tu contoh je la k....

10. Tidak suka keluar rumah jika tak ada keperluan penting. Karena rata-rata seorang suami tidak menyukainya.

kita ni orang pempuan, biasa la kan..zaman bujang kita selalu habiskan waktu terluang dengan berjimba-jimba ngan member2...g window shopping (sbb stdent kn, xde duit sngt.sob.sob.)...g karaoke....g jalan2 time bosan...pendek kata, ikut suka nak pergi mana2 dan bila2 masa...tp bila dah berdua, (bersuami) tabiat tu xleh la diteruskan dengan sewenang2nye tanpa izin suami.... siyes, lelaki ni xske isterinya keluar rumah selalu if xde keperluan penting.... tp klu keluar dengan suami tu lain laaaa.....jd, ingat...sebelum keluar, tanya la suami dulu..minta izin...if dia xbg, jgn la pulak melenting xtentu pasal kan....xbaik tauuuu...


11. Suka menghibur hati suami ketika ia dalam suasana bersedih.

menghibur ni xsemestinya menyanyi, berjoget eh ah..eh ah..., hahaha
ia memberi makna yang luas...menghibur hati suami ni ade pelbagai cara..bercakap manja dan lembut dengan suami tu pun dah kira menghibur suami...manjakan suami ke...lelaki ni taf2 mereka pon, cair bila dimanjakan tau...

12. Dan selalu turuti permintaan suami jika hendak mengajak tidur bersama sepanjang tidak ada hal-hal yang menghalangi untuk melakukannya.


yang ni soal "suami isteri" la... sue kn pernah g kursus kawen dah...jd ustaz pon ade bg thu yang isteri ni, jgn tolak "permintaan" suami jika tiada sebab yang membolehkan (contoh: bulan dtg melawat ke....)...tak nak citer panjang2....paham2 je la k.. :P




p/s: peringatan dan tips untuk diri sendiri gak ni....cam xlama je dah kn...hehehehehehehe

Tiada ulasan:

Suami Isteri

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...