derma nuff

“ Selamat Datang..Sila Tinggal Link Kat Komen, Nanti Sue Balas Kunjungan”

Rabu, 4 Disember 2013

Resepi Lepat Pisang Simple dan Sedap



sejukkkkkk...sejuk....ujan.....jadi lapar...lapar...lapar....nak makan..nak makan...nak makan...lepat pisang..lepat pisang..lepat pisang...hehehehe

jom la..malas nak mengarut dah...tengok resepi bawah ni..


sumber : google image 
bahan-bahan 
1 cawan tepung beras
3 sudu besar gula
secubit garam (sikit je..sekadar nk lemakkan)
12 biji pisang (lenyek)
daun pisang  (layur dulu atas api)


cara- caranya

  • campurkan kesemua sekali ( tepung beras,gula, garam, pisang ). kacau sehingga sebati dan jika cair sangat, campurkan lagi sedikit tepung beras. (lebih kurang mcm adunan buat jemput2 pisang tu la...)
  •  kemudian ambil daun pisang berbentuk segi empat tepat (yg telah dilayur) dan letakkan adunan diatas daun pisang itu sebanyak 2 sudu besar.
  • lepas tu lipat la..ala..lipat macam yg kita beli tu laa...
  • letak dalam pengukus...kukus lebih kurang 20-30 minit.
  • pastu dah masak, sila la makan..hehe...(adunan ni utk lebih kurang 15 biji lepat)

p/s: terengganu ni ujan laaaa...sejuuukkkk...nak buat lepat pisang ni jugak la..encik suami mengidam nak makan..hehehe..sedap juga makan time sejuk2 ni kan ) :D

nanti da siap, sue update gambar! :D

6 ulasan:

Sophia Shafie berkata...

kalau takde daun pisang nak ganti guna ape eh? tenkiu :)

nuradilla islam berkata...

Pisang ape yg boleh pakai?

nuradilla islam berkata...

Pisang ape boleh guna?

nuradilla islam berkata...

Pisang ape yg boleh pakai?

Baby Kids Mom Store berkata...

Semua jenis pisang bole.. pisang emas..pisang lemak manis... kecuali pisang tandung..pisang nangka.. pisang abu..sb ni utk goreng..

fawa nyminajuma berkata...

Tepung beras buat lepat jd keras.lebih sesuai guna tepung gandum.org xde gigi/ sakit gigi pun senang hati makan.huhu

Gadget

Kandungan ini tidak tersedia melalui sambungan tersulit.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...